Ebből
a könyvből nap mint nap erőt és ötleteket merítek a gyermekneveléshez.
Minden szülőnek ajánlom, annak is aki már belefáradt a sok "majd én
megmondom hogy hogyan neveld a gyerekedet" tanácsadó könyvbe :) Üdítő
élmény a sok sok édesanya és a szerző tapasztalatainak kivonatát és alkalmazható példákat olvasni. Az óvoda alapítás kapcsán felmerült az az ötlet
bennem, hogy hasznos lenne egy olvasókör keretén belül a többi szülővel
átbeszélni néhány fejezetét, ez mindenkiben segíthet elmélyíteni az
olvasottakat és a saját problémáinkról is együtt gondolkodhatunk tovább.
Íme a könyv hivatalos ajánlója és a tartalomjegyzéke:
"A gyermek nem akar enni, ágyba menni, állandóan nyúz minket, hogy
televíziózhasson, szemtelen, durcás, hisztis. Már mindent kipróbáltunk.
Türelem, engedékenység, szigor, pofon - semmi sem segít.
Végiggondoltuk-e, hogy a gyermek nem szavakból, nevelő célzatú
példabeszédekből, hanem utánzásból tanul? Tudjuk-e valóban, hogy milyen
hatással vagyunk rájuk szavainkkal?
Korunk gyermekei velünk együtt új jelenségekkel, nehézségekkel
szembesülnek. Ezek nap mint nap olyan feladatok elé állítják a gyermeket
és a felnőttet, a szülőt és a nevelőket, melyek elegendő tapasztalat
híján gondokká nőhetnek. A könyvben számtalan jellegzetes példát
találunk, amelyekkel a születő gondokat már csírájukban jóra
fordíthatjuk. Részletesen tárgyalja az európai nevelés két gyengéjét: a
túlzott engedékenységet és a túlzott szigort, melyet legtöbbször már
észre sem veszünk magunkon. Csak kevesen nevelik gyermekeiket valóban
fejlődésüknek megfelelően, hisz legtöbbször csak saját nevelési
elképzeléseiket akarják megvalósítani.
Egy lelkes anya és pedagógus negyven év alatt sok-sok
anyacsoport-találkozón érlelte a 24 kiadást megért
tapasztalatgyűjteményt klasszikus művé. A könyv a sok nevelési
szemlélet, elmélet, tanácsadó
útvesztőjében a gyakorlathoz legjobban elvezető úton igazítja el az
olvasót. Így válik az élet egyik legnemesebb feladatának, a gyermeki
kiteljesedés támogatásának segítőtársává."
Tartalomjegyzék:
- Ajánlás
- Olvasóimhoz
- Engedelmesség - bizalom alapján
- Engedelmesség vagy látszatengedelmesség
- Az egészséges engedelmesség védelmében
- A bizalom elvesztése és visszaszerzése
- Hogyan tanulnak meg szót fogadni a legkisebbek?
- Bátorság a bizalomhoz
- Hagyjunk időt a gyereknek!
- A szükséges és a káros engedékenységről
- Összhang a felnőttek között
- Családi perpatvarok
- Ha időt hagyunk, elkerülhetjük a sírást!
- A tiltott gyümölcscsábító
- Minél kevesebb tiltást és utasítást!
- A balkezesek
- Utasítás vagy javaslat
- Minél kevesebb utasítást!
- Rövid, barátságos utasítások
- Az elkényeztetés
- Hány évesen tanulnak meg a gyerekek szót fogadni?
- Az engedelmesség boldogsága, az engedetlenség kínja
- A bizalom ereje
- A kényszer
- Dac, dackitörés, dackorszak
- Mit tegyünk dackitörés esetén?
- A dac elkerülése
- A dac, mint erőpróba
- Büszkeség és önteltség
- Értelmetlen dac, jótékony dac
- A látszatengedelmesség kezelése
- Fegyelmezettség és örökölt hajlam
- Önfejű és makacs gyerekek
- A rendrakásról
- Jutalmazás, dicséret, elismerés, törvény
- Fenyegetések, intelmek, magyarázatok, ígéretek
- Idomítás (kényszerítés ?) vagy irányítás
- Rosszalvó és rosszevő gyerekek
- Enni hívjuk a gyereket
- Trükkök és eljárások helyett az engedelmesség örömét ajánljuk
- Hatásos és sikertelen kérdések
- Az ideges gyereknek gyógyír az engedelmesség
- Engedelmesség és szabadság
- A büntetés, mint segítség
- A büntetés, mint segítség
- Büntetés és látszatbüntetés
- Az öröm segít elkerülni a büntetést
- A szokás hatalma
- Egy ösztönző büntetés
- A hatékony büntetés
- Nevelés vagy büntetés
- Mit nem szabad büntetni?
- Eredménytelen büntetések..
- Pofonok és ütlegek (~ verések)
- Ha harap a gyerek
- A verekedős gyerekek
- Indulat nélkül büntessünk
- Következetes büntetés és folyamatos példaadás
- Ha pénzt emel el a gyerek
- A büntetés mértéke
- Hogyan segíthetünk a veszekedőkön?
- Az egyedüllét, mint büntetés
- Természetes és mesterséges büntetések
- Passzív vagy aktív büntetés?
- A büntetésnél és az utasításnál hatékonyabb eljárás
- Gyermekeink környezete - ma
- A megfelelő környezet
- A gyermeki gondolkodás
- Alaposan és kitartóan
- Önállóan
- Önállótlan gyerekek
- „Gyorssegély”, túl lassú lelki leválás esetére
- A tökéletes gyógyulás
- Segít magán a gyerek, ha hagyjuk
- Visszafojtott könnyek, legyűrt fájdalom
- Érzelemgazdagság vagy közömbösség?
- Szorongásmentes gyerekparadicsom, fenyegetettség nélkül
- A természetes félelem és legyűrése
- Egészséges merészség és egészséges félelem
- Túl nagy merészség és bátortalanság
- Beteges és alaptalan félelmek
- Felkészülés az iskolára
- Játék és munka
- Megzavarjuk a játékot, mit sem sejtve.
- Háromféle játék, háromféle munka
- Mennyire vegyünk részt a gyerek tevékenységeiben?
- Időhiány
- Ha elhalmozzuk a gyereket játékokkal
- A játékszerek fajtái és jelentőségük
- A televízió
- Gyermekeink védelme
- Leszoktatás és átszoktatás
- Közös játék és közös munka
- A magányos játék jótékonyan hat
- A kicsik ajándékokat készítenek
- Önálló gondolkodás és tanítás
- Felkészítés a kistestvér érkezésére
- Tanítás és élmény
- A figyelmes irányítás
- Lelki és szellemi alultápláltság
- Dicséret és szidás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése